Onderzoek
We maken gebruik van bestaand wetenschappelijk onderzoek en vertalen dat naar toepasbare kennis in het onderwijs en op de werkvloer. Veel daarvan is langlopend gedragsonderzoek bij mensapen zoals dit in het onderzoeksstation Gombe Stream National Park van dr. Jane Goodall in de oerwouden van Tanzania gebeurt: chimpansees bereiken leeftijden die we ook in oervolkeren zien en inzicht in bijvoorbeeld generatieverschillen of kindertijd en leerprocessen vraagt veel dataverzameling en een langere omlooptijd.
Dat betekent dat niet alle vragen die uit onze menselijke sociale processen komen direct kunnen worden beantwoord en daarom is ons eigen onderzoek belangrijk.
We financieren zoveel mogelijk van het onderzoek zelf. Ons doel is onze nieuwsgierigheid te bevredigen, vragen van deelnemers te beantwoorden en de ervaringen en antwoorden direct mee te nemen in lezingen en trainingen.
Een aantal onderzoeken worden uitgevoerd in samenwerking met universiteiten en jaarlijks is er ruimte voor een klein aantal onderzoekstudenten. Een aantal gedragsexperimenten voeren we uit in opdracht van de media.
Onderzoeksterreinen

Apen
Wat beïnvloedt samenwerken positief of negatief? In welke mate is men bereid om te delen? Hoe gaat men om met informatie en veranderingen? Wie neemt risico’s en wie is risicomijdend? Dit zijn een aantal van de onderzoeken die we afgelopen jaren hebben uitgevoerd bij chimpansees en orang oetans. Telkens met als doel om inzicht te krijgen in de basale drijfveren van ons gedrag.
Het doel is dan om een experimentele opzet te ontwerpen die voor chimpansees een verrijking is en die hun stimuleert om vrijwillig mee te werken.
Dan is de vraag ook nog: meten we eigenlijk wel wat we willen onderzoeken. Het doen van onderzoek bij bijvoorbeeld chimpansees levert ons niet alleen in de uitkomsten veel informatie op over de oerinstincten van ons gedrag. Het stimuleert ons ook telkens te denken en te kijken vanuit een ander perspectief.

Pesten en sociale veiligheid
Samen met de Radboud universiteit doen we onderzoek naar pestgedrag bij schoolkinderen, het doel is om meer inzicht te krijgen waarom kinderen pesten en wat is de invloed van de leerkracht op de sociale dynamiek in de klas.
Misschien wel de belangrijkste overeenkomst tussen mensen en apen is dat ze beide en lange kindertijd hebben. Een kwart van je leven om te leren en te ontdekken en de sociale wereld te verkennen. Waarbij het essentieel is dat in die ontdekkingstocht anderen de grenzen aangeven. Om zo tot de sociaal- emotionele vaardigheden te komen die cruciaal zijn om ons zelfbewustzijn door te ontwikkelen. Zodat we de gedragscodes onder de knie krijgen en tot een eigen plek een sociale groep te komen. Je kunt bij mensen en mensapen de afhankelijkheid en het sociale leerproces van het kind niet loskoppelen van de identiteit
en aangeleerd gedrag en dat maakt dat apen ons veel kunnen leren over gedrag bij kinderen en pubers.
Het gaat dan om vraagstukken als: wanneer is iets pesten en wanneer is iets bijvoorbeeld plagen? En kunnen we daar waarneembare, objectieve gedragskenmerken bij classificeren
die het herkennen vergemakkelijken: we weten bijvoorbeeld dat slechts 20% van het pesten in de schoolklas wordt waargenomen door de leerkracht.
Of: welke omgevingsfactoren hebben invloed op pestgedrag in de klas en daarbuiten?
Welke gedragingen volgen er op pesten of welk gedrag initieert pesten? Welke invloed heeft houding, gedrag en de beleving van de leerkracht op pesten in de schoolklas?
Het onderzoek loopt de komende jaren, de eerste resultaten zijn er en hebben onder andere geresulteerd in de signaalkaart: een veiligheidskaart voor het
primair- en voortgezet onderwijs die helpt in het herkennen van pestgedrag.

Mensen
Welke keuzes maken we in de liefde? Hoe reageren we onder groepsdruk? Wat is het effect van conformisme?
Afgelopen jaren hebben we een aantal klassieke en nieuwe experimenten uitgevoerd om groepsgedrag te onderzoeken. Maar ook onderzoek naar het gebruik van social media in het onderwijs leverde belangrijke resultaten op.
Vanuit Apemanagement brengen we toepassingen uit de biologie (zoals observatievaardigheden en -technieken) in bij het sociaal wetenschappelijk onderzoek.
Daarnaast ontwikkelen we hulpmiddelen en handvatten zoals een signaalkaart en een leerlijn om pestgedrag in het basis- en voortgezet onderwijs te kunnen signaleren en beïnvloeden. Deze zijn te vinden in onze kennisbank en downloads.