B.O.S. methode voor onderwijsprofessionals

Geeft onderwijsprofessionals richting en vaardigheden om sociale veiligheid te kunnen borgen en pestgedrag beter te herkennen

  • Inzicht in hoe onze sociaal- emotionele ontwikkeling en het eigen gedrag ingezet kan worden om sociale veiligheid te vergroten;
  • kennis over- en bewustwording van gedragsbeïnvloedingstechnieken;
  • vaardigheden ontwikkelen om de effecten van onbewuste gedragspatronen en bewust inzet gedrag te kunnen signaleren;
  • de technieken en tools om de samenwerking en cohesie in groepsvorming te bevorderen door inzicht in onze sociale drijfveren en -interacties;
  • kenmerken en sturende principes van sociale groepen kunnen definiëren om de impact daarvan te kunnen begeleiden.

Pesten en sociale veiligheid

Samen met de Radboud universiteit doen we onderzoek naar pestgedrag bij schoolkinderen, het doel is om meer inzicht te krijgen waarom kinderen pesten en wat is de invloed van de leerkracht op de sociale dynamiek in de klas.

Misschien wel de belangrijkste overeenkomst tussen mensen en apen is dat ze beide en lange kindertijd hebben. Een kwart van je leven om te leren en te ontdekken en de sociale wereld te verkennen. Waarbij het essentieel is dat in die ontdekkingstocht anderen de grenzen aangeven. Om zo tot de sociaal- emotionele vaardigheden te komen die cruciaal zijn om ons zelfbewustzijn door te ontwikkelen. Zodat we de gedragscodes onder de knie krijgen en tot een eigen plek een sociale groep te komen. Je kunt bij mensen en mensapen de afhankelijkheid en het sociale leerproces van het kind niet loskoppelen van de identiteit en aangeleerd gedrag en dat maakt dat apen ons veel kunnen leren over gedrag bij kinderen en pubers.

Het gaat dan om vraagstukken als: wanneer is iets pesten en wanneer is iets bijvoorbeeld plagen? En kunnen we daar waarneembare, objectieve gedragskenmerken bij classificeren die het herkennen vergemakkelijken: we weten bijvoorbeeld dat slechts 20% van het pesten in de schoolklas wordt waargenomen door de leerkracht.

Of: welke omgevingsfactoren hebben invloed op pestgedrag in de klas en daarbuiten? Welke gedragingen volgen er op pesten of welk gedrag initieert pesten? Welke invloed heeft houding, gedrag en de beleving van de leerkracht op pesten in de schoolklas?

Het onderzoek loopt de komende jaren, de eerste resultaten zijn er en hebben onder andere geresulteerd in de signaalkaart een veiligheidskaart voor het primair- en voortgezet onderwijs die helpt in het herkennen van pestgedrag.

COPYRIGHTS M.VOORDE@CHELLO.NL